Pentingkah vitamin? Perlu ambil kah?

Persoalan sebegini mesti ada dalam pikiran kita kan? Terutamanya bila kita sedang tengok-tengok vitamin di pasaran.

Selalunya bila saya approach orang pasal vitamin dan supplement ni, kebanyakkannya mereka akan cakap seperti ini:

"Alaaaa, hari hari juga saya makan sayur dan buah."

"Hari-hari bersenam, hidup cergas, okay saja pun."

"Diet saya dah cukup stabil, tidak perlu lah buang duit beli supplement."

Mulai hari ini, siapa-siapa yang berpikiran seperti ini, saya nasihatkan untuk berdiri depan cermin dan tenung diri tu, dan tanya, betul kah apa saya buat selama ni? Hehehehe.

Okay, sebenarnya, mindset seperti ini perlu diubah. Kenapa perlu diubah? Pertama sekali, jangan fikir apa yang kita ambil sahaja. Bagi kita memang mencukupi, tapi cuba fikir luar dari kotak. Orang putih cakap, think outside of the box.

Nah, biar saya bagi point(s) penting ya.

 

Protein yang paling murah kita ambil ialah ayam, tapi perasan kah ayam-ayam sekarang ni gemuk dia bukan main lagi? Kamu tidak rasa ragu kah? Hakikatnya, hampir semua ayam daging yang kita makan disuntik hormon supaya cepat besar dan berat. Kerana? Demand tinggi dan penternak mahu untung. So berapa banyak sudah daging ayam kita makan selama ni?

 

Dulu-dulu tuai padi berapa kali setahun? Zaman ni berapa kali? Nah. Teknologi sudah makin maju sampai kita boleh double up untuk mempercepatkan dan gandakan tuaian, tapi kamu tahukah kesan sampingannya? Tanah sawah padi tu tidak cukup masa untuk kembalikan nutrisi-nutrisi tanah. So, bila tanah tu tiada nutrisi sepenuhnya, imagine beras yang kita makan tu?
Begitulah realiti kehidupan sekarang, apa jenis tanaman pun, walaupun kita rasa banyak makan buah dan sayur, hakikatnya nutrisi dan zat makanan sudah berkurang. Belum lagi sentuh perihal buah buahan yang disuntik untuk nampak lagi sedap, belum lagi buah buahan dan sayur sayuran yang disembur pesticedes.

 

Sentuh pula pasal gaya hidup sihat, minimum 3x seminggu, 30 minit diperlukan untuk bersenam, cuba tanya diri sendiri, berapa banyak sudah anak tangga kamu naik? Pakai lift dan escalator kan kalau ke shopping mall? Hehehehe.

Mungkin ada yang cakap "ui saya pergi gym bah, ada membership saya sana gym top"
Iya, tapi, sepanjang kamu ulang alik rumah-gym-rumah, kan kita juga terdedah dengan pencemaran. Asap-asap kereta, asap-asap rokok. Simple and logic thinking, badan kita pun boleh lelah mahu detox dan singkir toksin. (JOM DETOX)

 

Okay, ni hari kita pikir dan renung pasal pengambilan vitamin dan supplement.

Sebenarnya, walaupun kita cukup bersenam, kita perlu vitamin untuk tingkatkan sistem imun kita, dalam masa yang sama bagi yang pergi gym tu, perlu protein untuk muscle recovery, so memang perlu ambil ESP Shaklee, protein lengkap, NON GMO ya!

Bila cukup seimbang pemakanan kita, kita perlu detox badan kita dengan bantuan vitamin Shaklee ni. Shaklee dah mulai Detox Campaign, you all bila lagi nak join dan detox badan tu?

Memandangkan zat makanan makin menurun, so memang wajiblah ambil vitamin dan supplement!

Pikir untuk diri sendiri dan anak-anak, kita ni kalau boleh memang mahu hidup panjang untuk tengok anak cucu membesar.

Saya pilih Shaklee sebagai makanan tambahan saya.

Jangan malu jangan segan, click saja link ini >>> bit.ly/0138110690 untuk consultation, dapatkan vitamin yang mengikut kehendak dan keperluan tubuh badan kamu!

Cheers!
Mag Si Ibu Muda

Comments

Popular Posts