Vitamin Ibu Hamil

Bila sudah kahwin, kalau mengandung mesti happy kan? Terutamanya mereka yang sudah tertunggu-tunggu kehadiran cahaya mata setelah sekian lama.

Saya, Mag, tahun 2017 bulan November saya akan berusia 26 tahun, dan sebelum hari jadi saya tahun ni, kami suami isteri bakal menerima cahaya mata kami yang kedua pada August ni.

Ya, betul, saya pun ibu mengandung sudah sekarang, dapat tahu bila kami balik bercuti dari China awal tahun 2017 ni. Walaupun ramai yang fikir bayi yang saya kandung ni "made in China", saya tidak kisah pun, mulut orang. Janji baby sihat dan saya sihat.

Hehehehe. Okay, cukuplah pasal saya pada awal entry ni. 

Sebenarnya, banyak yang akan berlaku sepanjang 9 bulan kehamilan ni. Kita perlu enjoy process kehamilan, enjoy the journey orang bilang.

Walaupun kita akan hadapi morning (read: all day) sickness, tapi kita tahu kita mesti kuat untuk orang baru yang sedang membesar dalam rahim kita.

Apa yang berlaku sebenarnya sepanjang kehamilan ini?
  • Badan kita akan produce 50% lebih banyak darah.
  • Metabolism kita juga akan berubah, kerana kita membawa bayi dalam kandung, semuanya untuk perkembangan bayi.
  • Kita perlu lebih banyak nutrien dan air.
  • Badan kita sedang membuat placenta untuk bayi dalam kandungan.

Bila ini semua berlaku, kita perlu makan makanan yang berkhasiat, seelok-eloknya untuk ambil makanan tambahan (supplement). Ianya penting untuk:
  • Menyokong perkembangan dan tumbesaran bayi dalam kandungan.
  • Menyokong kesihatan sepanjang tempoh kehamilan.
  • Mengurangkan komplikasi semasa hamil.

Saya sendiri mengamalkan vitamin Set Prenatal Shaklee. Apa yang saya boleh katakan ialah, energy level memang berbeza. Terus terang saya katakan, first pregnancy, saya on off pengambilan vitamin, kesedaran akan pentingnya pengambilan supplement itu belum lengkap pada saya. 

Sejujurnya saya rasa lagi gembira bila consistent ambil vitamin prenatal Shaklee sepanjang kehamilan kedua ini.

Saya kongsikan Set Prenatal Shaklee, ianya terdiri daripada:

set-hamil-shaklee
 ESP - bagi tenaga sama si ibu, kadang kalau tidak dapat telan semua jenis makanan, memang ini lah penyelamat.

set-hamil-shaklee 
Vita-Lea Iron Formula - ini pula ada iron dalamnya, multivitamin, so HB ibu mengandung cantik jak, elak anemia supaya dapat elak risiko lain pula.

set-hamil-shaklee 
B-Complex - ah ini special, sebab lengkap dengan folic acid, kamu tahu kah pentingnya ambil folic acid ni? Sebab ini lah yang bantu untuk membentuk janin dengan sempurna.

set-hamil-shaklee 
Sustained Release Vita-C Plus - all do vitamin! Membantu penyerapan iron dan folic acid, dalam masa yang sama sistem imun dalam badan juga dapat ditingkatkan.

set-hamil-shaklee 
Ostematrix - bukan sekadar kalsium!

set-hamil-shaklee 
Omega Guard - untuk perkembangan otak bayi.

Untuk kehamilan yang sihat, bayi yang sihat, ibu hamil harus menjaga kesihatan diri sendiri dahulu.

Untuk purchase full set Prenatal Shaklee ni, boleh click link ini >>> bit.ly/hamilmae atau boleh dapatkan kosultansi secara percuma melalui link ini >>> bit.ly/WhatsappAgentComelMag 

Semoga ibu hamil luar sana enjoy pregnancy journey dan amalkan gaya hidup sihat.

Healthy mother, healthy baby, healthy family!

Cheers!
Mag Si Ibu Muda




    Comments

    Popular Posts