Sayangi Tulang Kamu


Bagaimana mengatasi tulang rapuh / Osteoporosis? 

Kalau kamu baca entry saya sebelum ini, pasti kamu tahu saya ini mempunyai tulang rapuh atau Osteoporosis. Sedih, tapi itulah realitinya. Tiada simptom, sehinggalah kamu buat pemeriksaan tulang.

osteoporosis-shaklee
Perbezaan tulang normal dan tulang rapuh / osteoporosis.

Ramai yang sangka (termasuk saya) tulang ni sentiasa kuat, sentiasa keras, tapi kebenarannya tulang kita ini ialah organ yang penuh sel dan aktif untuk keseihatan menyeluruh. Tulang kita sentiasa dalam proses pembinaan, sama ada menjadi lebih kuat atau pun rapuh, bergantung dengan gaya hidup kita. 

Kita kehilangan mineral dalam tulang bila kita semakin berusia, ianya mulai pada umur 30 an, jika kita tidak ambil peduli, kita kemungkinan besar akan mendapat Osteoporosis, satu penyakit dimana tulang kehilangan mineral seperi kalsium sehingga tulang menjadi rapuh dan senang retak. Osteoporosis ini menjadi pembunuh senyap kerana tiada simptom ketara yang kita kehilangan kepadatan tulang semasa. 


Bagaimana mengatasi masalah tulang rapuh? Pakar nutrisi meminta saya untuk mengambil supplements seperti:

1. OSTEMATRIX 
2. ESP
3. VITA-LEA IRON FORMULA

OSTEMATRIX 

Ostematrix Shaklee ini bukan sekadar kalsium, ianya terdapat gabungan mineral lain dimana membantu dan menyokong untuk membina tulang yang sihat dan kuat. 
Antara mineral yang terdapat dalam Ostematrix ialah:

✔️ KALSIUM - pengambilan kalsium yang mencukupi penting untuk mengekalkan tulang yang sihat. Orang dewasa disyorkan untuk mendapatkan minimum 1,000 mg jumlah pemakanan kalsium setiap hari. 

✔️ VITAMIN D - komponen penting untuk penyetapan kalsium, juga memberikan kesan baik untuk organ kesihatan yang lain.

✔️ MAGNESIUM - komponen yang membantu badan menyerap dan mengangkut nutrien serta membina keupayaan tulang sekaligus mengurangkan kehilangan tulang selaras dengan peningkatan umur anda. 

✔️ BORON - untuk pembinaan tulang mineral yang kuat termasuk kalsium, magnesium dan vitamin D. 

✔️ ZINK, TEMBAGA, MANGAN - ketiga-tiga mineral ini membantu mengaktifkan enzim pembinaan tulang untuk membina jisim tulang. 

ESP MIXED SOY PROTEIN ISOLATE POWDER 

Isoflavon soya yang terdapat dalam protein soya membantu pertumbuhan tulang yang lebih kuat di samping menyokong proses metabolisme tulang. Soya mengandungi kalsium semulajadi yang diperlukan oleh tulang untuk tumbesaran yang sihat.

VITA-LEA IRON FORMULA

Vita-Lea Iron Formula menyokong kesihatan yang optimum, memberi nutrien penting untuk menyokong keperluan khusus tubuh kita.

Setiap hidangan memberikan 28 jenis vitamin penting dan mineral kritikal, termasuk vitamin C, dan Beta Karotena untuk perlindungan antioksidan.
 
Vita-Lea Iron Formula mengandungi 400mcg asid folik, vitamin B yang diperlukan untuk tubuh yang sihat, melalui sistem pengangkutan mikrosalutan berpaten, direka untuk memastikan penyerapan asid folik. 

Jangan pandang remeh tentang kesihatan tulang. Biarpun saya ada Osteoporosis, saya pasti boleh mengawal dengan menjaga pemakanan saya, ubah gaya hidup saya kearah yang lebih sihat dan pengambilan nutrisi yang cukup dan lengkap. 

Ingat, osteoporosis tidak memilih usia! 

TIPS TULANG SIHAT DAN KUAT


SAYANGI TULANG ANDA! 

Untuk membeli set kesihatan ini, boleh klik gambar di bawah.
set-tulang-retak

Pembelian secara online menggunakan kad kredit atau pun kad debit dan penghataran terus ke rumah. 

Selain daripada itu, kamu juga boleh beli dari saya, hubungi nombor 013 811 0690 atau terus klik bit.ly/WhatsappAgentComelMag untuk ke whatsapp. Boleh hubungi saya melalui laman Facebook juga. 




Comments

  1. Kita akan tahu ada osteoporosis atau tidak dwngan cara cek guna mesin. Thanks info..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, macam sakai juga lah hari tu kena check.

      Delete
  2. Bila kepadatan tulang tak padat, risiko tulang rapuh mudah patah. Terseliuh sikit patah.Seram. kita perlu makanan nutrisi utk bantu kuatkan tulang kita

    ReplyDelete
  3. Pentingnya mau top up nutrisi untuk tulang ni tidak kiralah masih muda ataupun tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Jangan main main oh ni tulang rapuh. Gaya hidup pun mesti tukar.

      Delete
  4. Betapa pentingnya pengambilan kalsium setiap hari .. Sayangi tulanh kita.. ☺

    ReplyDelete
  5. Kena top up setiap hari pengambilan kalsium... Jgn ambik ringan yaa..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts